Служіння в церкві онлайн, православні telegram канали та сорокоуст у Viber: діджиталізація дійшла до  церкви

За дві тисячі років існування православна церква навчилась адаптуватися до будь-яких негараздів. Завдяки новітнім технологіям церква не лише може збільшити свою аудиторію, а й започаткувати нові традиції.

Православна церква, яка завжди сприймається людьми, як канонічна та консервативна установа, насправді виявилася дуже діджиталізованою. Робота з соціальними мережами, розкрутка YouTube каналу та головне - служіння онлайн, стали невід'ємними частинами комунікації між священниками та вірянами під час пандемії. Карантин пришвидшив неминучі процеси інтернет прогресу в духовному житті громади. Як виявилось, для священнослужителів SMM став звичайним інструментом проповідування. В кожної конфесії та релігії працює власний прес-центр, де розробляються стратегії розвитку спільнот та опрацьовується контент. Інтернет реалії православної віри насправді є дуже цікавими, особливо зараз.


Українська Православна Церква у Вінниці вже більше року працює над розвитком власних спільнот в соціальних мережах. За цей час вони змогли збільшити кількість учасників спільноти в Facebook до 13 тисяч, розкрутили декілька спільнот у Viber,WhatsApp, мають власний telegram канал, розкручують YouTube канал, в якому зараз є 3 тисячі користувачів, відповідно оновили сайт, планують запустити власний Instagram.
Крім прес-центру, кожна церква міста має власні інтернет ресурси та сайти. В місті робота активніша, ніж в області, проте, навіть в селах створюються групи у Viber, для інформування громади про церковне життя. 


Про всі деталі роботи в інтернеті нам розповіли в прес центрі УПЦ. Керівник інформаційного відділу Вінницької Єпархії - Андрій Балан, поділився всіма деталями православного життя в інтернеті з нашою колегою.


“У нас найбільше користувачів у Viber, потім  telegram на третьому місті WhatsApp. У Facebook спільнота досить активна, користувачі постійно поширюють наші пости, таким чином нам вдається охопити аудиторію більшу, ніж має наша спільнота. Останній стрім, що був в березні, набрав 200 тисяч переглядів у Facebook. YouTube теж користується популярністю, але там переглядів менше. Кожен блогер вам скаже, що серед підписників є активна аудиторія, менш активна і “мертва”. Ми не виключення. Тому в нашій стратегії не стоїть за мету набрати багато користувачів, наша мета підняти відсоток переглядів та реагувань на дописи. Нам важлива взаємодія. Здійснюючи моніторинг ми бачимо, що є спільноти міста, в яких більше 20 тисяч підписників, але сторінки не є активними у взаємодії між контентом та користувачами”


Особливість роботи УПЦ  в тому, що вони те використовують таргетингу в роботі. Їх дописи не рекламуються, концепція є зовсім не схожою зі спільнотами з продажу товарів, соціальними чи політичними. Тому, задача прес-центру не з легких. Контент є тематичним, серед користувачів багато хейтерів та провокаторів, за інформацією постійно слідкують журналісти та правоохоронні органи. В таких умовах досить важко збільшувати аудиторію, тим більше просувати власний продукт в медіапросторі.


“Відслідкувати людей, які підписуються складно, в основному процес фільтрування користувачів відбувається під час аналізу коментарів. Якщо, ви маєте власну сторінку у Facebook, вам легше переглянути сторінки тих, хто додається в друзі, якщо це сторінка єпархії з моніторингом виникають складності. Кількість охочих додатися дуже велика тому відслідковувати вручну складно. На жаль, в коментарях спільнот, видно коли хтось починає розпалювати міжрелігійну ворожнечу, тоді переходячи на сторінку хейтера бачиш, це реальна людина чи бот.  Хоча з негативним контентом ми теж працюємо ”.


Як вдається працювати з негативним контентом? Якщо обурення користувача є об'єктивним, чи зважаєте ви на критику?


“Ми в єпархії не використовуємо термінів “хейтери” чи “тролі”,  однак, думку користувачів беремо до уваги. Є ще особистий момент, коли люди пишуть про неприязнь до людини, не можна ж всім догодити. Якщо коментар не містить нецензурних висловів, не розпалює ворожнечі, ми його не видаляємо. Між вірянами та адміністраторами відбувається діалог виясняється суть проблеми. Це нормально, коли людина висловлює свою точку зору”.

Якою була розкрутка вашого YouTube каналу, чи блокували вас колись за порушення авторського права та як плануєте контент?

“Нашому каналу близько року, ми його створили для тих хто має бажання побачити події, які відбуваються в житті нашої церкви. Одного разу ми зробили кліп на музику з цековним піснеспівом. Нам YouTube одразу повідомив про порушення авторського права. Ми, звісно, здивувались, проте відразу перемонтували та замінили музику на іншу. Більше нас не блокували. Хоча в переважній більшості YouTube сам блокує певні коментарі, через порушення політики користування”

  

Чи різниця контент YouTube та Facebook, як ви плануєте контент для відео?

“На сьогоднішній день ми зустрілися, як і всі з обмеженням в пересуванні. Тому доводиться відмовитися від певних відео прєктів які заплановано. Стосовно контенту, тут велику роль відіграє зручність у користуванні. YouTube для більшості вірян не є зручним, якщо мова йде про стріми. Тому ми плануємо прямі включення виключно у Facebook, в цій соціальній мережі легше робити поширення, зручніше переглядати, користувачам набагато швидше орієнтуватись, особливо старшому поколінню. Для YouTube каналу ми практикуємо влоги, кліпи, відеоролики, хоса в майбутньому ми будемо працювати наживо і в YouTube. Це питання часу і перспектив”.


В прес-центрі працює власна знімальна група, монтажний відділ та редактор. Всі сценарії до відеосюжетів та влогів розробляються працівниками прес-центру. Деякі відеопродукти орієнтовані на молодіжну аудиторію, до розробки долучаються вихованці молодої групи вірян. 

Як планується робота у Facebook, скільки людей працює над роботою спільноти, чи проходили якісь курси та вебінари по роботі з соціальними мережами, чи були ситуації блокування в Facebook? 

“У нас є команда, яка працює з соцмережами, переважно ми прив’язуємо наші пости під події з життя церкви та приходу. Раніше ми планували деякі дописи,але стратегія давно змінилась. На сьогоднішній день ми звернули увагу на новинний контент. Життя єпархії є активним, багато зустрічей, подій служінь. Кожного дня маємо декілька новин, стріми, фото. За соцмережами окремо закріплених людей немає, ми працюємо командою, в якій є священники, чия місія є просвітництво вірян в інтернеті. Наша мета достукатися до широкої аудиторії ”

З настанням карантину чи збільшилася ваша аудиторія, чи зросли перегляди, чи активнішим став зворотній зв’язок чи проводите ви громадські обговорення, щоб спонукати людей до обговорення чи дії?

“Ми проводимо у соціальних мережах рубрику “Думка дня”, яка спонукає людей замислитись, мотивуємо цитатами з життя Святих. Зворотній зв'язок є найчастіше у Facebook пишуть адміністраторам, які одразу відповідають. Стосовно діджиталізації в цілому, можу сказати, що раніше церква не допрацювала. На деяких приходах не було технічної можливості, бо телефони, камери, штативи, все це коштує чималих коштів. В майбутньому, ми будемо розвиватися в цьому напрямку. Для священників та вірян карантин надає більше мотивації з роботою в інтернеті”.

Про роботу церкви на Великдень розповів Протоієрей Володимир Пучков, який вже багато років працює в прес-центрі УПЦ. То Також він зазначив, що особисте спілкування з вірянами буде оновлено в повній мірі лише після закінчення карантину. З його слів старше покоління вірян переважно користується Viber та Facebook. Визначивши цільову аудиторію соціальних мереж, прес служба підбирає необхідний контент. З новим форматом роботи ознайомлюватися прийшлося дуже швидко, але скрізь є свої переваги, наприклад, стріми дали можливість пенсіонерам переглядати службу не виходячи з дому, люди які на роботі теж можуть долучитися до служіння, в міру своїх можливостей.

Чи готові ви були до нового формату служіння та роботи?

“Не можна сказати, що ми були готові на всі сто процентів, діджиталізація присутня в житті церкви, але не настільки, як в житті звичайної людини чи суспільства. Якщо йде мова, про залучення громади до церковного життя, то треба розуміти, що онлайн це необхідний та вимушений крок через загрозу вірус, але він не замінить офлайну. Церква та служіння в церкві є таїнством, яке можливо здійснити лише у храмі. Як тільки загроза життю людей мене, люди знову можуть повернутися до храму фізично, поки ми робимо все можливе, щоб проводити служіння дистанційно. Зараз для цього є багато можливостей і ми широко їх використовуємо. Не варто забувати, що у церкви великий досвід, за 2000 тисячі років ми пережили чимало історичних подій, які навчили нас швидко адаптуватися, зараз якраз той випадок коли ми набуваємо нового досвіду”.

Зараз ви активно працюєте з відео контентом, чи раніше православна церква мала такий досвід, до карантину?

“ Ми говоримо про те що вимагає у церкви час, раніше такої активної потреби не було, зараз соцмережі є єдиним джерелом комунікацій. Ми не є професіоналами чи маркетологами, ми робимо це зовсім по іншому. Ми знімаємо влоги, підкасти, репортажі ти ролики. В цьому активно бере участь офіційна церква та єпархії, багато архієреєв, владик, священників присутні в соцмережах особисто. Їх сторінки не можна розцінювати, як офіційні сторінки єпархії, бо вони є особистими, проте така присутність духовенства в соцмережах відіграє велику роль в суспільному житті. ”

Не можна оминути увагою чудодійні молитви та ікони, які у вигляді листівок розсилають в соцмережах? Як розцінює таку “популяризацію” віри та  церкви?

“Це профанація сакрального, Молитва, це не закляття чи заговір, це спілкування з Богом. І листівки якими закидають месенджер нічого спільного з цим не мають. Щира молитва вона читається серцем, вона не потребує поширення певній кількості друзів. Так само ікона, це вікно в інший світ перед яким люди моляться Богу, щоб сконцентруватись, зосередитися на молитві. Нею не можна гратися в соцмережах, як листівкою, чи заради жарту. Прикро, що люди цього не розуміють. ”

Хто і де вчив вас працювати в соцмережах?

“Більшість людей, які в церкві працюють з соцмережами, самоучки. Звісно, є ті хто до церковної діяльності професійно працював з маркетингом, але таких дуже мало. Ми все робимо методом проб та помилок. Постійно вчимося, саморозвиваються наші працівники,  відслідковуємо новинки в інструментах.”

Чи важко було технічно перейти в режим служіння онлайн?

“Ні, серед нас є багато представників молоді, які швидко придумали, як можливо, це реалізувати технічно. Наголошую, що це тимчасово на час карантину, проте люди швидко адаптуватися, ми бачимо що прегляди щоразу ростуть.”

Який він буде діджиталізований Православний Великдень, чи буде вами запозичено досвід католиків, які вже відсвяткували Воскресіння Господнє та іудеїв, які ще раніше відсвяткували Песах?

“Ні, тому, що ми абсолютно різні. Традиціно та культурно. Для католиків досвід онлайн новий так само,як для нас, іудеї святкують свої свята традиційно в родинному колі в дома. Ми ж гуртуємо людей навколо церкви. Цього року в нас будуть проводитись служіння, люди зможуть подивитися службу онлайн ”.


Незвичний формат служіння Великодньої ночі турбує не лише вірян, а й місцеві органи самоврядування. Безпека громадян понад усе, про це зазначає очільник міста у всіх ЗМІ. Тому ми радимо читачам скористатися можливості переглянути онлайн трансляцію в соціальній мережі Facebook, щиро помолитись за здоров’я своїх близьких та пам’ятати, що “береженого - Бог береже”.
 




 



Переглядів: 6392
Поширень: 24

Останні новини